Supermarkten verkopen dertig procent van de Nederlandse melk


De supermarkt is voor zuivelverwerkers de belangrijkste schakel naar de Nederlandse consument
maandag, 5 november, 2018

Dertig procent van de melk die in Nederland wordt geproduceerd, komt via supermarkten bij de Nederlandse consument terecht. Dit blijkt uit een presentatie van het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie van de supermarkten.

De supermarkt is voor zuivelverwerkers de belangrijkste schakel naar de Nederlandse consument. Zo’n 15 procent van de binnenlandse afzet verloopt volgens het CBL via de zogenaamde foodservicekanalen zoals horeca en catering. De rol van markten en kaasspeciaalzaken wordt op ongeveer 5 procent geschat. Slechts enkele procenten van de melk gaan via zelfzuivelaars rechtstreeks naar de consument. De overige melk wordt verwerkt voor export of industriële toepassingen.

Keten geen zandloper

CBL heeft zes agrarische ketens, waaronder de zuivelketen, volledig in beeld gebracht. Met de studie wil het CBL tegengas geven in de discussie over de rol van de supermarkten in de prijsvorming en kwaliteitseisen voor agrarische producten. ‘Vaak wordt de voedselketen voorgesteld als een zandloper met in het midden een handjevol supermarkten die allesbepalend zouden zijn’, geeft CBL-directeur Marc Jansen aan. ‘De cijfers zetten die rol in het juiste perspectief en geven aan wat onze positie is om maatschappelijk gewenste veranderingen in de keten af te kunnen dwingen’, aldus Jansen.

 

 


0 reacties

De supermarkt is voor zuivelverwerkers de belangrijkste schakel naar de Nederlandse consument
maandag, 5 november, 2018

Dertig procent van de melk die in Nederland wordt geproduceerd, komt via supermarkten bij de Nederlandse consument terecht. Dit blijkt uit een presentatie van het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie van de supermarkten.

De supermarkt is voor zuivelverwerkers de belangrijkste schakel naar de Nederlandse consument. Zo’n 15 procent van de binnenlandse afzet verloopt volgens het CBL via de zogenaamde foodservicekanalen zoals horeca en catering. De rol van markten en kaasspeciaalzaken wordt op ongeveer 5 procent geschat. Slechts enkele procenten van de melk gaan via zelfzuivelaars rechtstreeks naar de consument. De overige melk wordt verwerkt voor export of industriële toepassingen.

Keten geen zandloper

CBL heeft zes agrarische ketens, waaronder de zuivelketen, volledig in beeld gebracht. Met de studie wil het CBL tegengas geven in de discussie over de rol van de supermarkten in de prijsvorming en kwaliteitseisen voor agrarische producten. ‘Vaak wordt de voedselketen voorgesteld als een zandloper met in het midden een handjevol supermarkten die allesbepalend zouden zijn’, geeft CBL-directeur Marc Jansen aan. ‘De cijfers zetten die rol in het juiste perspectief en geven aan wat onze positie is om maatschappelijk gewenste veranderingen in de keten af te kunnen dwingen’, aldus Jansen.

 

 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.