Bio-KI zoekt geld bij consumenten


Bio Opney Wijtze Pp (v. Lawn Boy) was de eerste stier die Bio-KI inzette
dinsdag, 8 december, 2015

Onder de noemer ‘Adopteer een stier’ vraagt de Stichting Biologische Veeverbetering (Bio-KI) consumenten om geld om meer stieren in te kunnen zetten voor de biologische veefokkerij.

‘Als je consumenten vraagt naar fokkerij in de biologische melkveehouderij, dan willen ze graag dat ook de fokkerij biologisch is’, vertelt Wytze Nauta, adviseur en medeoprichter van Bio-KI. Onder een biologische stier verstaat Nauta een stier die geboren is op een biologisch bedrijf, biologisch is opgefokt en afkomstig is uit een koefamilie die goed presteert onder biologische omstandigheden.

Opbrengst valt tegen

Aan consumenten die biologische fokkerij een warm hart toedragen, vraagt Bio-KI via crowdfunding om een financiële bijdrage. Op de website Crowd About Now kunnen consumenten een bijdrage geven, met als tegenprestatie een excursie naar de kalfjes van een biostier en korting op biologisch vlees.

De actie loopt sinds half oktober en heeft net iets meer dan 1000 euro binnen weten te halen. Dat is iets meer dan 5 procent van het streefbedrag van 18.000 euro om vijf stieren te kunnen testen. Nauta erkent dat de opbrengsten nog tegenvallen. ‘Dit is voor ons ook een leerproces. Waarschijnlijk moeten we meer tijd nemen om de biologische fokkerij goed onder de aandacht te brengen van de consument. Wellicht dat we beter per stier een actie kunnen houden.’

Duizend rietjes per stier

De meeste biologische veehouders maken nog gebruik van sperma uit de gangbare melkveehouderij of van een eigen stier. De biologische sector is te klein voor een eigen testsysteem. 

‘Het streven is om elk jaar tien stieren in te zetten uit koefamilies die zich hebben bewezen in de biologische melkveehouderij. Gemiddeld genomen ga je zo genetisch vooruit. Per stier zijn duizend rietjes voldoende, ook met het oog op de biodiversiteit. Dit systeem is de beste optie voor onze sector’, stelt Nauta.

Om voldoende stieren in te kunnen zetten is geld nodig. De crowdfunding is nu gericht op vijf stieren. De afzet onder biologische veehouders is nog klein, sinds 2010 zijn er ongeveer 6200 doses verkocht. ‘Als er voldoende rietjes worden verkocht, kan het systeem zichzelf uiteindelijk bedruipen.’

Consument bewust maken

‘Als Bio-KI kopen we de beoogde stiertjes. Als ze oud genoeg zijn, gaan ze zes tot acht weken naar KI De Toekomst voor de spermawinning’, aldus Nauta. Daarna doen de stieren dienst als dekstier op een biologisch bedrijf. Wanneer ze uiteindelijk naar de slacht gaan, wordt het vlees verkocht met het verhaal van de biologische fokkerij, om zo de consumenten meer bewust te maken.


0 reacties

Bio Opney Wijtze Pp (v. Lawn Boy) was de eerste stier die Bio-KI inzette
dinsdag, 8 december, 2015

Onder de noemer ‘Adopteer een stier’ vraagt de Stichting Biologische Veeverbetering (Bio-KI) consumenten om geld om meer stieren in te kunnen zetten voor de biologische veefokkerij.

‘Als je consumenten vraagt naar fokkerij in de biologische melkveehouderij, dan willen ze graag dat ook de fokkerij biologisch is’, vertelt Wytze Nauta, adviseur en medeoprichter van Bio-KI. Onder een biologische stier verstaat Nauta een stier die geboren is op een biologisch bedrijf, biologisch is opgefokt en afkomstig is uit een koefamilie die goed presteert onder biologische omstandigheden.

Opbrengst valt tegen

Aan consumenten die biologische fokkerij een warm hart toedragen, vraagt Bio-KI via crowdfunding om een financiële bijdrage. Op de website Crowd About Now kunnen consumenten een bijdrage geven, met als tegenprestatie een excursie naar de kalfjes van een biostier en korting op biologisch vlees.

De actie loopt sinds half oktober en heeft net iets meer dan 1000 euro binnen weten te halen. Dat is iets meer dan 5 procent van het streefbedrag van 18.000 euro om vijf stieren te kunnen testen. Nauta erkent dat de opbrengsten nog tegenvallen. ‘Dit is voor ons ook een leerproces. Waarschijnlijk moeten we meer tijd nemen om de biologische fokkerij goed onder de aandacht te brengen van de consument. Wellicht dat we beter per stier een actie kunnen houden.’

Duizend rietjes per stier

De meeste biologische veehouders maken nog gebruik van sperma uit de gangbare melkveehouderij of van een eigen stier. De biologische sector is te klein voor een eigen testsysteem. 

‘Het streven is om elk jaar tien stieren in te zetten uit koefamilies die zich hebben bewezen in de biologische melkveehouderij. Gemiddeld genomen ga je zo genetisch vooruit. Per stier zijn duizend rietjes voldoende, ook met het oog op de biodiversiteit. Dit systeem is de beste optie voor onze sector’, stelt Nauta.

Om voldoende stieren in te kunnen zetten is geld nodig. De crowdfunding is nu gericht op vijf stieren. De afzet onder biologische veehouders is nog klein, sinds 2010 zijn er ongeveer 6200 doses verkocht. ‘Als er voldoende rietjes worden verkocht, kan het systeem zichzelf uiteindelijk bedruipen.’

Consument bewust maken

‘Als Bio-KI kopen we de beoogde stiertjes. Als ze oud genoeg zijn, gaan ze zes tot acht weken naar KI De Toekomst voor de spermawinning’, aldus Nauta. Daarna doen de stieren dienst als dekstier op een biologisch bedrijf. Wanneer ze uiteindelijk naar de slacht gaan, wordt het vlees verkocht met het verhaal van de biologische fokkerij, om zo de consumenten meer bewust te maken.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.