Boer moet nu echt ‘de boer op’


Crowdfunding is een prachtige manier van klantenbinding
dinsdag, 7 mei, 2013

Het uit Amerika overgewaaide fenomeen crowdfunding, het laten financieren van een project door ‘het grote publiek’, is hot.

In tijden van economische crisis blijkt het voor de kunst- en cultuursector en voor nieuwe ondernemingen een dankbare bron van inkomsten. Crowdfunding heeft ook in de agrarische sector al een bescheiden voet aan de grond gekregen. Voorbeelden van kleinschalige projecten zijn er al te over; een abonnement op een jaarlijks zuivelpakket, een koe adopteren of meebetalen aan zonnepanelen.

Pure vorm van ondernemerschap

Wie het publiek, de ‘crowd’,  wil inzetten, moet wel beseffen dat dat inspanning vergt. Je moet mensen overtuigen van jouw verhaal en jouw product, en wel in zoverre dat ze zelfs bereid zijn in jou te investeren. In feite is het de meest pure vorm van ondernemerschap.

Maar het is vooralnog een vorm die de veehouder niet kent. Veehouders zijn er immers aan gewend om alleen te rekenen aan de kant van de kostprijs. De kant van de opbrengstprijs, de melkprijs, staat immers vast. Daar komt bij: niet elke melkveehouder zal het type zijn om voor crowdfunding ‘de boer op’ te gaan. Je bent toch zeker boer geworden om je met je koeien bezig te houden?

Klantenbinding door crowdfunding

Wie wel de boer op zullen gaan, zijn volgens het NAJK de jonge boeren, die steeds meer piekeren over het vraagstuk ‘bedrijfsovername’. De steeds grotere bedrijven met steeds duurder wordende grond zijn straks nauwelijks nog te financieren. Hoe komt de jonge melkveehouder straks aan zijn geld? In die zin is crowdfunding nog niet zo’n gekke gedachte. Misschien niet direct voor de nieuwe stal, maar wel voor het bekostigen van de zonnepanelen op die stal. Of het realiseren van die kaasmakerij op het bedrijf.

Wie de grote massa wil inzetten in een tijd dat de bank zijn hand op de knip houdt, moet beseffen dat er een nieuwe vorm van ondernemerschap in zichzelf aangesproken moet worden. Maar krijg je de consument, de eindgebruiker zover dat hij bereid is om geld in jouw onderneming te steken, dan krijg je daar veel voor terug. Een betere klantenbinding kun je je als ondernemer namelijk niet wensen.


0 reacties

Crowdfunding is een prachtige manier van klantenbinding
dinsdag, 7 mei, 2013

Het uit Amerika overgewaaide fenomeen crowdfunding, het laten financieren van een project door ‘het grote publiek’, is hot.

In tijden van economische crisis blijkt het voor de kunst- en cultuursector en voor nieuwe ondernemingen een dankbare bron van inkomsten. Crowdfunding heeft ook in de agrarische sector al een bescheiden voet aan de grond gekregen. Voorbeelden van kleinschalige projecten zijn er al te over; een abonnement op een jaarlijks zuivelpakket, een koe adopteren of meebetalen aan zonnepanelen.

Pure vorm van ondernemerschap

Wie het publiek, de ‘crowd’,  wil inzetten, moet wel beseffen dat dat inspanning vergt. Je moet mensen overtuigen van jouw verhaal en jouw product, en wel in zoverre dat ze zelfs bereid zijn in jou te investeren. In feite is het de meest pure vorm van ondernemerschap.

Maar het is vooralnog een vorm die de veehouder niet kent. Veehouders zijn er immers aan gewend om alleen te rekenen aan de kant van de kostprijs. De kant van de opbrengstprijs, de melkprijs, staat immers vast. Daar komt bij: niet elke melkveehouder zal het type zijn om voor crowdfunding ‘de boer op’ te gaan. Je bent toch zeker boer geworden om je met je koeien bezig te houden?

Klantenbinding door crowdfunding

Wie wel de boer op zullen gaan, zijn volgens het NAJK de jonge boeren, die steeds meer piekeren over het vraagstuk ‘bedrijfsovername’. De steeds grotere bedrijven met steeds duurder wordende grond zijn straks nauwelijks nog te financieren. Hoe komt de jonge melkveehouder straks aan zijn geld? In die zin is crowdfunding nog niet zo’n gekke gedachte. Misschien niet direct voor de nieuwe stal, maar wel voor het bekostigen van de zonnepanelen op die stal. Of het realiseren van die kaasmakerij op het bedrijf.

Wie de grote massa wil inzetten in een tijd dat de bank zijn hand op de knip houdt, moet beseffen dat er een nieuwe vorm van ondernemerschap in zichzelf aangesproken moet worden. Maar krijg je de consument, de eindgebruiker zover dat hij bereid is om geld in jouw onderneming te steken, dan krijg je daar veel voor terug. Een betere klantenbinding kun je je als ondernemer namelijk niet wensen.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.