Help, mijn buurman is een boer!


Ondanks alle goedbedoelde activiteiten op het boerenerf zoals open dagen, vervreemdt de burger zich steeds verder van de landbouw
zaterdag, 6 juni, 2015

Afgelopen weken zag ik twee keer hoe ver de consument zich vervreemd heeft van de landbouwsector.

De eerste keer via de uitzending van Zembla waarin de zakelijke kant van de melkveehouderij werd uitvergroot wat vervolgens tot flinke reacties van burgers zorgde. En afgelopen week zat ik bij het Groot Duurzaam Vlees Debat waar de idealen tussen producent en consument mijlenver uiteen lagen. Ik hield aan beide presentaties een dubbel gevoel over.

Harde zakenman met de rekenmachine

Eerst de uitzending van Zembla, waar melkveehouder Arnold van Dorp het verwijt kreeg dat hij het houden van koeien benaderde met zijn rekenmachine. Ik bezocht het bedrijf, dat hij met zijn vrouw Carola heeft, een paar jaar geleden. Het zijn topondernemers, en juist via sociale media, waar na de uitzending zoveel ongezouten commentaar op werd geplaatst, zorgen ze voor veel transparantie over hun bedrijfsvoering.

Het zijn wél echte koeienliefhebbers. Wie namelijk goed op de details lette in de reportage, zag hoe Arnold rustig zijn koeien in de klauwbekapbox dreef, tijdens de verlossing het net geboren kalfje liefdevol opving in zijn armen en hoe hij beeldend uitlegde waarom hij liever een melktypische koe fokte dan een rondere koe.

Helaas koos Zembla ervoor om de zakelijkheid in de reportage de boventoon te laten voeren. Arnold vertelde in mijn ogen geen onwaarheden, maar er ontstond wel een beeld van een keiharde zakenman.

Minder dieren de oplossing?

Dan het Groot Duurzaam Vlees Debat in Wageningen afgelopen woensdag. Dick Veerman van de website Foodlog.nl was er in geslaagd om vertegenwoordigers van brancheverenigingen, NGO’s, politici, vleesgroothandelaren, boeren, supermarkten en politici op hetzelfde moment  bijeen te brengen om te discussiëren over een duurzame vleesproductie. Dat was beslist prijzenswaardig, maar 15 mensen met verschillende idealen op een podium bleek te veel voor een echt inhoudelijk debat.

Ook aan deze avond hield ik een dubbel gevoel over. De standpunten tussen de partijen waren nog eens aangescherpt en de slotsom was dat als er maar minder dieren op een diervriendelijke manier worden gehouden, het voor boer, dier, retailer en consument beter zou zijn. Tja, zou de oplossing zo simpel zijn?

Investeren in de relatie met burger noodzakelijk

Ik zie de uitzending van Zembla alsook het Groot Duurzaam Vlees Debat niet als toevallig op elkaar volgende publieke acties. De agrarische sector ligt in mijn ogen steeds meer onder een vergrootglas. Ondanks alle goedbedoelde activiteiten op het boerenerf zoals open dagen, vervreemdt de burger zich steeds verder van de landbouw. Steeds meer consumenten hebben nauwelijks nog boeren in de familie en onbekend maakt onbemind.

Het is niet eenvoudig, maar die neerwaartse spiraal moet gestopt worden omdat anders het boeren in een druk bevolkt land als Nederland straks niet meer mogelijk is. Straks wil niemand meer een boer als buurman.

Het wordt daarom tijd dat de sector serieus werk maakt van investeren in de relatie tussen boer en burger.


0 reacties

Ondanks alle goedbedoelde activiteiten op het boerenerf zoals open dagen, vervreemdt de burger zich steeds verder van de landbouw
zaterdag, 6 juni, 2015

Afgelopen weken zag ik twee keer hoe ver de consument zich vervreemd heeft van de landbouwsector.

De eerste keer via de uitzending van Zembla waarin de zakelijke kant van de melkveehouderij werd uitvergroot wat vervolgens tot flinke reacties van burgers zorgde. En afgelopen week zat ik bij het Groot Duurzaam Vlees Debat waar de idealen tussen producent en consument mijlenver uiteen lagen. Ik hield aan beide presentaties een dubbel gevoel over.

Harde zakenman met de rekenmachine

Eerst de uitzending van Zembla, waar melkveehouder Arnold van Dorp het verwijt kreeg dat hij het houden van koeien benaderde met zijn rekenmachine. Ik bezocht het bedrijf, dat hij met zijn vrouw Carola heeft, een paar jaar geleden. Het zijn topondernemers, en juist via sociale media, waar na de uitzending zoveel ongezouten commentaar op werd geplaatst, zorgen ze voor veel transparantie over hun bedrijfsvoering.

Het zijn wél echte koeienliefhebbers. Wie namelijk goed op de details lette in de reportage, zag hoe Arnold rustig zijn koeien in de klauwbekapbox dreef, tijdens de verlossing het net geboren kalfje liefdevol opving in zijn armen en hoe hij beeldend uitlegde waarom hij liever een melktypische koe fokte dan een rondere koe.

Helaas koos Zembla ervoor om de zakelijkheid in de reportage de boventoon te laten voeren. Arnold vertelde in mijn ogen geen onwaarheden, maar er ontstond wel een beeld van een keiharde zakenman.

Minder dieren de oplossing?

Dan het Groot Duurzaam Vlees Debat in Wageningen afgelopen woensdag. Dick Veerman van de website Foodlog.nl was er in geslaagd om vertegenwoordigers van brancheverenigingen, NGO’s, politici, vleesgroothandelaren, boeren, supermarkten en politici op hetzelfde moment  bijeen te brengen om te discussiëren over een duurzame vleesproductie. Dat was beslist prijzenswaardig, maar 15 mensen met verschillende idealen op een podium bleek te veel voor een echt inhoudelijk debat.

Ook aan deze avond hield ik een dubbel gevoel over. De standpunten tussen de partijen waren nog eens aangescherpt en de slotsom was dat als er maar minder dieren op een diervriendelijke manier worden gehouden, het voor boer, dier, retailer en consument beter zou zijn. Tja, zou de oplossing zo simpel zijn?

Investeren in de relatie met burger noodzakelijk

Ik zie de uitzending van Zembla alsook het Groot Duurzaam Vlees Debat niet als toevallig op elkaar volgende publieke acties. De agrarische sector ligt in mijn ogen steeds meer onder een vergrootglas. Ondanks alle goedbedoelde activiteiten op het boerenerf zoals open dagen, vervreemdt de burger zich steeds verder van de landbouw. Steeds meer consumenten hebben nauwelijks nog boeren in de familie en onbekend maakt onbemind.

Het is niet eenvoudig, maar die neerwaartse spiraal moet gestopt worden omdat anders het boeren in een druk bevolkt land als Nederland straks niet meer mogelijk is. Straks wil niemand meer een boer als buurman.

Het wordt daarom tijd dat de sector serieus werk maakt van investeren in de relatie tussen boer en burger.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.