Honderdduizend handtekeningen tegen duizend koeien


Frans duizendkoeienbedrijf gestrand op 500 koeien door buurtprotest
maandag, 27 april, 2015

Ongezien. Een omheining met drie lagen prikkeldraad schuin geplaatst boven een dichte, geweven draad en daarachter een diepe gracht. Net als bij een gevangenis.

De prikkeldraad was het eerste wat opviel bij mijn bezoek aan het Franse duizendkoeienbedrijf in Abbeville voor de reportage in Veeteelt. De afscheiding was er niet om de binnenkant van de buitenwereld af te sluiten. Het was er om de buitenwereld weg te houden van wat binnen gebeurt.

Gestrand op 500 koeien

De resten van slogans in graffiti staan nog op de lange stalmuren binnenin. De letters zijn de getuigen van zes jaar lang protest om dit koeienproject.

Dat de controverse rond het bedrijf groot was en nog steeds is, blijkt ook langs de weg en op internet. Wie op google de zin ‘ferme des mille vaches’ intikt, krijgt een oneindige rij resultaten. Propaganda met afbeeldingen van geïndustrialiseerde koeien of foto’s die illegaal met drones zijn genomen. Tal van internetpetities, optochten en betogingen; tot op het politieke niveau is het debat over de komst van dit bedrijf gevoerd. Met één resultaat: de plannen van het duizendkoeienbedrijf zijn voorlopig gestrand op 500 koeien.

Geen mega-melk in de supermarkt

De repliek op internet staat bijna symbool voor wat het bedrijf elke dag nog in de praktijk ondervindt: de controverse, noem het maar de afkeer van heel Frankrijk tegen het ontstaan van megabedrijven. De visie van omstaanders is duidelijk: Frankrijk heeft geen grote bedrijven en Frankrijk hoeft ook geen grote bedrijven.

Het gaat zo ver dat het bedrijf geboycot is in zijn dagelijkse doen en laten. Zelfs in die mate dat het megabedrijf uit de Franse supermarkten wordt geweerd. De portemonnee als belangrijkste wapen: als de consument megabedrijven niet wil, dan de retail ook niet. De melk van het duizendkoeienbedrijf gaat bijgevolg niet naar een Franse, maar wel naar een Belgische zuivelverwerker.

Petitie tegen duizend koeien

In Vlaanderen en Nederland gebeurt het wel eens dat bedrijven in hun ontwikkeling met de buurt worden geconfronteerd. Maar nooit zo erg als in Frankrijk. Alleen daar krijgt het woord ‘NIMBY’ of ‘Not in My Backyard’ een dergelijke verregaande dimensie. Een petitie met honderdduizend handtekeningen tegen duizend koeien: het laat maar weer zien dat het imago van de landbouwsector van gigantisch belang is.

Het hek staat misschien symbool voor twee verschillende werelden, de stekels voor het onbegrip tussen beide. Toch is de bedoeling van het Franse bedrijf niet anders dan het doel van andere kleinere bedrijven: koeien melken, maar dan op een grotere schaal. Dat Frankrijk daar zo zwaar aan tilt, stemt tot nadenken over het belang van het imago van de sector. Het creëren van draagvlak van buitenaf blijkt nog maar weer een belangrijke schakel in de ontwikkeling van een bedrijf.


0 reacties

Frans duizendkoeienbedrijf gestrand op 500 koeien door buurtprotest
maandag, 27 april, 2015

Ongezien. Een omheining met drie lagen prikkeldraad schuin geplaatst boven een dichte, geweven draad en daarachter een diepe gracht. Net als bij een gevangenis.

De prikkeldraad was het eerste wat opviel bij mijn bezoek aan het Franse duizendkoeienbedrijf in Abbeville voor de reportage in Veeteelt. De afscheiding was er niet om de binnenkant van de buitenwereld af te sluiten. Het was er om de buitenwereld weg te houden van wat binnen gebeurt.

Gestrand op 500 koeien

De resten van slogans in graffiti staan nog op de lange stalmuren binnenin. De letters zijn de getuigen van zes jaar lang protest om dit koeienproject.

Dat de controverse rond het bedrijf groot was en nog steeds is, blijkt ook langs de weg en op internet. Wie op google de zin ‘ferme des mille vaches’ intikt, krijgt een oneindige rij resultaten. Propaganda met afbeeldingen van geïndustrialiseerde koeien of foto’s die illegaal met drones zijn genomen. Tal van internetpetities, optochten en betogingen; tot op het politieke niveau is het debat over de komst van dit bedrijf gevoerd. Met één resultaat: de plannen van het duizendkoeienbedrijf zijn voorlopig gestrand op 500 koeien.

Geen mega-melk in de supermarkt

De repliek op internet staat bijna symbool voor wat het bedrijf elke dag nog in de praktijk ondervindt: de controverse, noem het maar de afkeer van heel Frankrijk tegen het ontstaan van megabedrijven. De visie van omstaanders is duidelijk: Frankrijk heeft geen grote bedrijven en Frankrijk hoeft ook geen grote bedrijven.

Het gaat zo ver dat het bedrijf geboycot is in zijn dagelijkse doen en laten. Zelfs in die mate dat het megabedrijf uit de Franse supermarkten wordt geweerd. De portemonnee als belangrijkste wapen: als de consument megabedrijven niet wil, dan de retail ook niet. De melk van het duizendkoeienbedrijf gaat bijgevolg niet naar een Franse, maar wel naar een Belgische zuivelverwerker.

Petitie tegen duizend koeien

In Vlaanderen en Nederland gebeurt het wel eens dat bedrijven in hun ontwikkeling met de buurt worden geconfronteerd. Maar nooit zo erg als in Frankrijk. Alleen daar krijgt het woord ‘NIMBY’ of ‘Not in My Backyard’ een dergelijke verregaande dimensie. Een petitie met honderdduizend handtekeningen tegen duizend koeien: het laat maar weer zien dat het imago van de landbouwsector van gigantisch belang is.

Het hek staat misschien symbool voor twee verschillende werelden, de stekels voor het onbegrip tussen beide. Toch is de bedoeling van het Franse bedrijf niet anders dan het doel van andere kleinere bedrijven: koeien melken, maar dan op een grotere schaal. Dat Frankrijk daar zo zwaar aan tilt, stemt tot nadenken over het belang van het imago van de sector. Het creëren van draagvlak van buitenaf blijkt nog maar weer een belangrijke schakel in de ontwikkeling van een bedrijf.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.