Niet zo blij met blije koeien


Deze advertentie roept lezers op te investeren in de zuivelfabriek van de Zonnehoeve
vrijdag, 16 mei, 2014

Vorige week werd ik bij het lezen van de krant geprikkeld door de kop ‘Blije melk komt van blije koeien’. Daarboven een foto van een lachende man met drie flessen melk in zijn handen en koeien op de achtergrond. Na het lezen van de advertentie was ik minder blij.

Biologisch-dynamisch

Biologisch-dynamische boerderij De Zonnehoeve wil haar melk zelf verwerken en rechtstreeks verkopen aan de consument. Daarvoor zoeken ze investeerders, via crowdfunding. Niets mis mee, een mooi project om het mooie product melk extra meerwaarde te geven.
Maar de manier waarop de term ‘blije koeien’ wordt gebruikt, suggereert dat koeien op andere bedrijven niet blij zijn. Ofwel, dat de boeren daar niet zo goed voor hun koeien zorgen. Daar geloof ik niet zo in, zijn de koeien op het bedrijf van mijn broer bijvoorbeeld niet blij? Of op het bedrijf waar ik vorige maand was voor een reportage? Ik vond die koeien er blij uitzien en ik zag dat er goed voor ze werd gezorgd.

Eersteklas melk

Waar ik ook niet zo blij van werd is de passage over de melkkwaliteit. Met een eigen ‘zuivelfabriek’ blijft de melkkwaliteit van de Zonnehoeve ‘van het hoogste niveau’, lezen we in de advertentie. Leveren andere melkveehouders dan rommel? In een kast op mijn ouderlijk bedrijf staan heel veel bordjes die tonen dat daar jarenlang ‘eersteklas melk’ is geproduceerd. En ik weet zeker dat dat ook geldt voor heel veel andere bedrijven. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit cijfers van het MCC in Vlaanderen, ruim 97 procent van de melkveebedrijven levert melk ‘van het hoogste niveau’.

Hart en ziel

Natuurlijk willen biologische of biologisch-dynamische bedrijven zich onderscheiden van reguliere bedrijven, maar dat hoeven ze niet te doen door te suggereren dat reguliere melkveehouders niet goed voor hun dieren zorgen of minderwaardige kwaliteit leveren. Alle melkveehouders die ik ken, zetten zich met hart in ziel in om met de beste zorg voor hun dieren de lekkerste melk te produceren. En daar word ik wel blij van!



Deze advertentie roept lezers op te investeren in de zuivelfabriek van de Zonnehoeve
vrijdag, 16 mei, 2014

Vorige week werd ik bij het lezen van de krant geprikkeld door de kop ‘Blije melk komt van blije koeien’. Daarboven een foto van een lachende man met drie flessen melk in zijn handen en koeien op de achtergrond. Na het lezen van de advertentie was ik minder blij.

Biologisch-dynamisch

Biologisch-dynamische boerderij De Zonnehoeve wil haar melk zelf verwerken en rechtstreeks verkopen aan de consument. Daarvoor zoeken ze investeerders, via crowdfunding. Niets mis mee, een mooi project om het mooie product melk extra meerwaarde te geven.
Maar de manier waarop de term ‘blije koeien’ wordt gebruikt, suggereert dat koeien op andere bedrijven niet blij zijn. Ofwel, dat de boeren daar niet zo goed voor hun koeien zorgen. Daar geloof ik niet zo in, zijn de koeien op het bedrijf van mijn broer bijvoorbeeld niet blij? Of op het bedrijf waar ik vorige maand was voor een reportage? Ik vond die koeien er blij uitzien en ik zag dat er goed voor ze werd gezorgd.

Eersteklas melk

Waar ik ook niet zo blij van werd is de passage over de melkkwaliteit. Met een eigen ‘zuivelfabriek’ blijft de melkkwaliteit van de Zonnehoeve ‘van het hoogste niveau’, lezen we in de advertentie. Leveren andere melkveehouders dan rommel? In een kast op mijn ouderlijk bedrijf staan heel veel bordjes die tonen dat daar jarenlang ‘eersteklas melk’ is geproduceerd. En ik weet zeker dat dat ook geldt voor heel veel andere bedrijven. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit cijfers van het MCC in Vlaanderen, ruim 97 procent van de melkveebedrijven levert melk ‘van het hoogste niveau’.

Hart en ziel

Natuurlijk willen biologische of biologisch-dynamische bedrijven zich onderscheiden van reguliere bedrijven, maar dat hoeven ze niet te doen door te suggereren dat reguliere melkveehouders niet goed voor hun dieren zorgen of minderwaardige kwaliteit leveren. Alle melkveehouders die ik ken, zetten zich met hart in ziel in om met de beste zorg voor hun dieren de lekkerste melk te produceren. En daar word ik wel blij van!



Reacties

Vanavond (20 mei, 20.45 uur, Nederland 2) besteedt het NCRV-programma 'altijd wat' aandacht aan de Zonnehoeve. Ook dit programma stelt vragen bij de termen 'blije melk' en 'blije koeien'. Lees meer via http://bit.ly/1jR5Da3

REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.