Bedrijfovername steeds vaker een bewuste keuze


Toekomstige bedrijfsopvolgers doen steeds vaker ervaring op buiten het bedrijf
dinsdag, 18 oktober, 2016

Het overnemen van een melkveebedrijf wordt steeds meer een bewuste keuze. Toekomstige bedrijfsopvolgers doen steeds vaker eerst ervaring op als veemanager of bedrijfsleider op andere melkveebedrijven. Daardoor gaan ze rijper en zelfbewuster de bedrijfsovername in.

Diverse experts op het gebied van bedrijfsovername constateren dit in de special over bedrijfsovername in de Veeteelt van komende donderdag. Daarin komt ook een aantal ervaringsdeskundigen aan het woord, bedrijfsopvolgers die deze weg volgen of hebben gevolgd.

Beter klimaat voor overname

Hans Peters van agri-recruitmentbureau Q & Q Farming uit Bennekom zegt: ‘Het is buitengewoon leerzaam om ervaring op te doen op verschillende bedrijven in binnen- en buitenland. Het werken voor een baas is wezenlijk anders dan werken voor en met je familie. Dit heeft later altijd een positieve uitwerking op het personeels- en bedrijfsmanagement.’

Peters constateert dat elk bedrijf zo zijn eigen opgebouwde werkwijzen heeft. ‘Daarmee creëer je bedrijfsblindheid én valkuilen. Eerst ervaring opdoen bij andere melkveebedrijven is zó leerzaam, met zowel positieve als negatieve ervaringen. Juist door deze ervaringen mee te nemen en te bespreken met je familieleden ontstaat er een beter klimaat voor de overname.’

Zoon hoeft geen boer meer te worden

Ook Sander Thus, binnen het NAJK verantwoordelijk voor bedrijfsovername, ziet een duidelijke verandering. ‘Vroeger moest de zoon of dochter boer worden. Die druk vanuit de ouders neemt af. Er is meer besef dat een bedrijfsovername slechts succesvol kan zijn als de opvolger ook echt het heilige vuur heeft. De tijd dat iemand boer werd omdat het moest en vervolgens weinig meer deed dan het bedrijf draaiende houden, is voorbij.’

75 opvolgers van buiten de familie

Het NAJK-project Boer zoekt Boer, waarbij boeren zonder opvolgers de opvolging buitenshuis zoeken, onderstreept de veranderde blik op bedrijfsovername: boer worden is een bewuste keuze geworden. Zowel in 2015 als in 2016 meldden zich 75 potentiële bedrijfsopvolgers van buiten de sector aan. Van die 75 aanmeldingen wil de helft graag melkveehouder worden.

Niet vast in stramien

Thus: ‘Dat zijn mensen die met een heel frisse blik naar het bedrijf kijken. De opvolger zit niet vast in het stramien van de ouders. Wat ik er maar mee wil zeggen: hoe meer kennis en ervaring van buiten het eigen bedrijf, hoe helderder het toekomstbeeld en de keuzes die je daarop kunt maken.’


0 reacties

Toekomstige bedrijfsopvolgers doen steeds vaker ervaring op buiten het bedrijf
dinsdag, 18 oktober, 2016

Het overnemen van een melkveebedrijf wordt steeds meer een bewuste keuze. Toekomstige bedrijfsopvolgers doen steeds vaker eerst ervaring op als veemanager of bedrijfsleider op andere melkveebedrijven. Daardoor gaan ze rijper en zelfbewuster de bedrijfsovername in.

Diverse experts op het gebied van bedrijfsovername constateren dit in de special over bedrijfsovername in de Veeteelt van komende donderdag. Daarin komt ook een aantal ervaringsdeskundigen aan het woord, bedrijfsopvolgers die deze weg volgen of hebben gevolgd.

Beter klimaat voor overname

Hans Peters van agri-recruitmentbureau Q & Q Farming uit Bennekom zegt: ‘Het is buitengewoon leerzaam om ervaring op te doen op verschillende bedrijven in binnen- en buitenland. Het werken voor een baas is wezenlijk anders dan werken voor en met je familie. Dit heeft later altijd een positieve uitwerking op het personeels- en bedrijfsmanagement.’

Peters constateert dat elk bedrijf zo zijn eigen opgebouwde werkwijzen heeft. ‘Daarmee creëer je bedrijfsblindheid én valkuilen. Eerst ervaring opdoen bij andere melkveebedrijven is zó leerzaam, met zowel positieve als negatieve ervaringen. Juist door deze ervaringen mee te nemen en te bespreken met je familieleden ontstaat er een beter klimaat voor de overname.’

Zoon hoeft geen boer meer te worden

Ook Sander Thus, binnen het NAJK verantwoordelijk voor bedrijfsovername, ziet een duidelijke verandering. ‘Vroeger moest de zoon of dochter boer worden. Die druk vanuit de ouders neemt af. Er is meer besef dat een bedrijfsovername slechts succesvol kan zijn als de opvolger ook echt het heilige vuur heeft. De tijd dat iemand boer werd omdat het moest en vervolgens weinig meer deed dan het bedrijf draaiende houden, is voorbij.’

75 opvolgers van buiten de familie

Het NAJK-project Boer zoekt Boer, waarbij boeren zonder opvolgers de opvolging buitenshuis zoeken, onderstreept de veranderde blik op bedrijfsovername: boer worden is een bewuste keuze geworden. Zowel in 2015 als in 2016 meldden zich 75 potentiële bedrijfsopvolgers van buiten de sector aan. Van die 75 aanmeldingen wil de helft graag melkveehouder worden.

Niet vast in stramien

Thus: ‘Dat zijn mensen die met een heel frisse blik naar het bedrijf kijken. De opvolger zit niet vast in het stramien van de ouders. Wat ik er maar mee wil zeggen: hoe meer kennis en ervaring van buiten het eigen bedrijf, hoe helderder het toekomstbeeld en de keuzes die je daarop kunt maken.’

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.