Consument koopt vaker duurzaam voedsel


Biologische producten worden vooral in de supermarkt gekocht, gevolgd door speciaalzaken en horeca
dinsdag, 15 november, 2016

De consumentbestedingen aan duurzaam voedsel stegen in 2015 met twaalf procent naar drie miljard euro. De totale voedselbestedingen namen in 2015 met vijf procent toe.

Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd door Wageningen Economic Research en geeft een overzicht van de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland. Het marktaandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen in Nederland komt nu uit op acht procent. Onder duurzaam voedsel vallen producten met een keurmerk, zoals biologisch, UTZ, Beter Leven, MSC of Rainforest Alliance.

Biologische markt groeit

De omzet van biologische producten nam opnieuw toe en komt nu boven de 1 miljard euro uit. Zuivel is met 21 procent van de bestedingen de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment, gevolgd door aardappelen, groente en fruit met 18 procent. Biologische producten worden vooral in de supermarkt gekocht, gevolgd door speciaalzaken en de horeca.

Overige duurzaamheidskeurmerken bepalen groter aandeel bestedingen

Zonder naar een specifiek keurmerk te kijken, komt het grootste aandeel in de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel voor rekening van de productgroep koffie en thee met 24 procent. Daarna volgen vlees en vleeswaren, houdbare producten en zuivel. De grootste stijging in omzet voor duurzaam voedsel komt op de productgroep eieren: deze steeg met 24 procent naar 112 miljoen euro.   

 


0 reacties

Biologische producten worden vooral in de supermarkt gekocht, gevolgd door speciaalzaken en horeca
dinsdag, 15 november, 2016

De consumentbestedingen aan duurzaam voedsel stegen in 2015 met twaalf procent naar drie miljard euro. De totale voedselbestedingen namen in 2015 met vijf procent toe.

Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd door Wageningen Economic Research en geeft een overzicht van de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland. Het marktaandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen in Nederland komt nu uit op acht procent. Onder duurzaam voedsel vallen producten met een keurmerk, zoals biologisch, UTZ, Beter Leven, MSC of Rainforest Alliance.

Biologische markt groeit

De omzet van biologische producten nam opnieuw toe en komt nu boven de 1 miljard euro uit. Zuivel is met 21 procent van de bestedingen de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment, gevolgd door aardappelen, groente en fruit met 18 procent. Biologische producten worden vooral in de supermarkt gekocht, gevolgd door speciaalzaken en de horeca.

Overige duurzaamheidskeurmerken bepalen groter aandeel bestedingen

Zonder naar een specifiek keurmerk te kijken, komt het grootste aandeel in de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel voor rekening van de productgroep koffie en thee met 24 procent. Daarna volgen vlees en vleeswaren, houdbare producten en zuivel. De grootste stijging in omzet voor duurzaam voedsel komt op de productgroep eieren: deze steeg met 24 procent naar 112 miljoen euro.   

 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.