Een op drie consumenten verkiest diervriendelijke melk


Variatie in bereidheid tot betalen van een meerprijs voor diervriendelijk geproduceerde melk
maandag, 14 maart, 2016

Een derde van de Vlaamse consumenten verkiest diervriendelijk geproduceerde melk en wil daar ook meer voor betalen. Dat blijkt uit een enquête onder 768 Vlaamse consumenten.

Het belang dat consumenten hechten aan dierenwelzijn bij de productie van melk varieert, en dus ook de bereidheid tot het betalen van een meerprijs. Onderzoekers van het Instituut voor Landbouw en Visserij Onderzoek vonden resultaten die een hoge mate van differentiatie tonen bij Vlaamse consumenten met betrekking tot hun interesse in diervriendelijk geproduceerde melk.

Welzijnsaspecten

Onder de zes groepen consumenten was 32 procent potentieel trouwe klant voor diervriendelijk geproduceerde melk. Deze consumenten toonden een hoge intentie tot het kopen van diervriendelijk geproduceerde melk, veel interesse in informatie over het welzijn van melkvee en in verschillende koeienwelzijnskeurmerken en een hoge bereidheid tot het betalen van een meerprijs voor diervriendelijk geproduceerde melk. 
Toegang tot weidegang, het vertonen van positief en negatief gedrag, bewegingsvrijheid en de afwezigheid van ziekten. Het zijn welzijnsaspecten die veelbelovend blijken voor het gebruik in toekomstige communicatie om diervriendelijke melk te promoten.


0 reacties

Variatie in bereidheid tot betalen van een meerprijs voor diervriendelijk geproduceerde melk
maandag, 14 maart, 2016

Een derde van de Vlaamse consumenten verkiest diervriendelijk geproduceerde melk en wil daar ook meer voor betalen. Dat blijkt uit een enquête onder 768 Vlaamse consumenten.

Het belang dat consumenten hechten aan dierenwelzijn bij de productie van melk varieert, en dus ook de bereidheid tot het betalen van een meerprijs. Onderzoekers van het Instituut voor Landbouw en Visserij Onderzoek vonden resultaten die een hoge mate van differentiatie tonen bij Vlaamse consumenten met betrekking tot hun interesse in diervriendelijk geproduceerde melk.

Welzijnsaspecten

Onder de zes groepen consumenten was 32 procent potentieel trouwe klant voor diervriendelijk geproduceerde melk. Deze consumenten toonden een hoge intentie tot het kopen van diervriendelijk geproduceerde melk, veel interesse in informatie over het welzijn van melkvee en in verschillende koeienwelzijnskeurmerken en een hoge bereidheid tot het betalen van een meerprijs voor diervriendelijk geproduceerde melk. 
Toegang tot weidegang, het vertonen van positief en negatief gedrag, bewegingsvrijheid en de afwezigheid van ziekten. Het zijn welzijnsaspecten die veelbelovend blijken voor het gebruik in toekomstige communicatie om diervriendelijke melk te promoten.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.