Explosieve groei van aantal zuivelbedrijven met weidemelk


Nederlandse zuivelverwerkers ontwikkelen steeds meer nieuwe weidezuivelconcepten
woensdag, 21 september, 2016

Het aantal zuivelondernemingen met een of meer geldige Certificaten Weidegang voor het maken van weidezuivel is in acht maanden tijd bijna verviervoudigd.

In december 2015 lag het aantal zuivelbedrijven met een of meer geldige Certificaten Weidegang nog op 14. In september 2016 is dat aantal gegroeid naar 61 zuivelondernemingen. ‘Zo’n groei in acht maanden tijd mag je gerust explosief noemen’, vindt Kees Jaap-Hin, secretaris van de Stichting Weidegang. De organisatie borgt het productieproces, verwerking en transport van weidemelk en verleent zuivelbedrijven op die basis een weidemelklogo.

Trend naar meer weidezuivel

Nederlandse zuivelverwerkers ontwikkelen vanwege de toenemende vraag naar weidezuivel steeds meer nieuwe weidezuivelconcepten of gaan weidemelk apart ophalen en verwerken. Supermarktconcern Albert Heijn bevestigt de trend van meer weidezuivel. “Eind dit jaar zijn vrijwel alle zuivelproducten van ons eigen merk van weidemelk gemaakt’, aldus een woordvoerster van Albert Heijn. “We kiezen voor deze koers omdat wij dierenwelzijn belangrijk vinden en omdat onze klanten erom vragen.’ 

Weidemelk de nieuwe standaard

Kees-Jaap Hin van Stichting Weidegang is ervan overtuigd dat weidemelk de nieuwe standaard wordt. ‘Onder aanvoering van Albert-Heijn en Superunie, met Jumbo als goede derde, pakken supermarkten het thema weidemelk sinds dit jaar echt op. Producten zonder weidemelk raken uit’,  aldus Hin. De aanvragen naar Certificaten Weidegang komen volgens Stichting Weidegang ook uit het buitenland, van zuivelondernemingen die aan Nederlandse supermarkten leveren. De zuivelverwerkers hebben het logo nodig omdat ze anders afzet dreigen te verliezen. 

Lees meer over de opkomst van weidezuivel in de supermarkten in het tweede septembernummer van Veeteelt, dat vanaf donderdag bij abonnees in de bus valt.


0 reacties

Nederlandse zuivelverwerkers ontwikkelen steeds meer nieuwe weidezuivelconcepten
woensdag, 21 september, 2016

Het aantal zuivelondernemingen met een of meer geldige Certificaten Weidegang voor het maken van weidezuivel is in acht maanden tijd bijna verviervoudigd.

In december 2015 lag het aantal zuivelbedrijven met een of meer geldige Certificaten Weidegang nog op 14. In september 2016 is dat aantal gegroeid naar 61 zuivelondernemingen. ‘Zo’n groei in acht maanden tijd mag je gerust explosief noemen’, vindt Kees Jaap-Hin, secretaris van de Stichting Weidegang. De organisatie borgt het productieproces, verwerking en transport van weidemelk en verleent zuivelbedrijven op die basis een weidemelklogo.

Trend naar meer weidezuivel

Nederlandse zuivelverwerkers ontwikkelen vanwege de toenemende vraag naar weidezuivel steeds meer nieuwe weidezuivelconcepten of gaan weidemelk apart ophalen en verwerken. Supermarktconcern Albert Heijn bevestigt de trend van meer weidezuivel. “Eind dit jaar zijn vrijwel alle zuivelproducten van ons eigen merk van weidemelk gemaakt’, aldus een woordvoerster van Albert Heijn. “We kiezen voor deze koers omdat wij dierenwelzijn belangrijk vinden en omdat onze klanten erom vragen.’ 

Weidemelk de nieuwe standaard

Kees-Jaap Hin van Stichting Weidegang is ervan overtuigd dat weidemelk de nieuwe standaard wordt. ‘Onder aanvoering van Albert-Heijn en Superunie, met Jumbo als goede derde, pakken supermarkten het thema weidemelk sinds dit jaar echt op. Producten zonder weidemelk raken uit’,  aldus Hin. De aanvragen naar Certificaten Weidegang komen volgens Stichting Weidegang ook uit het buitenland, van zuivelondernemingen die aan Nederlandse supermarkten leveren. De zuivelverwerkers hebben het logo nodig omdat ze anders afzet dreigen te verliezen. 

Lees meer over de opkomst van weidezuivel in de supermarkten in het tweede septembernummer van Veeteelt, dat vanaf donderdag bij abonnees in de bus valt.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.