Jaaroverzicht: 1 man die 550 koeien melkt hit van 2016

Marco Verhaar liet de grootste voermengwagen ter wereld bouwen met een inhoud van maar liefst 64 kuub
donderdag, 29 december, 2016

Een fotoserie van een melkveehouder die in zijn eentje 500 melkkkoeien verzorgt en voert met 's werelds grootste voermengwagen, dat was het afgelopen jaar het best bekeken item op Veeteelt.nl.

De fotoserie was een update van het bijzondere verhaal van melkveehouder Marco Verhaar, die in 2014 zijn verhaal deed in Veeteelt. Destijds molk de toen 25-jarige melkveehouder in zijn eentje 500 jerseykoeien met acht robots in Bad Axe (Michigan). Nu twee jaar later, zijn dat negen robots die 550 koeien melken. Ook liet hij de grootste voermengwagen ter wereld bouwen met een inhoud van maar liefst 64 kuub. Bekijk hier de fotoserie. De foto’s zijn van Mark Pasveer. Wie Marco's verhaal uit 2014 nog eens wil lezen, klikt hier.

Noord-Nederland in greep van ijzel

Ook een kijkcijferkanon werd de fotoserie van gestrande en gekantelde melkwagens in Noord-Nederland, als gevolg van de extreme ijzelvorming daar in de eerste dagen van 2016. Maar 'ijspret' was er ook, bekijk hier nogmaals de fotoserie.

Zeven vragen over fosfaatrechten

Maar 2016 werd vooral overheerst door de onzekerheid rondom fosfaatrechten en de uiteindelijke totstandkoming van het fosfaatreductieplan. Drie berichten uit de topvijf best bekeken berichten gaan over dit onderwerp. Wiebren van Stralen, beleidsadviseur mest en milieu bij LTO, was begin december bij de stemming over het fosfaatreductieplan in de Tweede Kamer in Den Haag aanwezig en blikte voor Veeteelt vooruit naar de gevolgen in 7 vragen.

Liters boven 2015 nog nauwelijks uitbetaald

Elke liter melk boven 96 procent van de melkproductie 2015 wordt in 2017 nauwelijks nog uitbetaald. Dat staat in het fosfaatreductieplan zuivel van LTO en NZO. Dat de 'melkgeldkorting' de gemoederen bezighield, blijkt wel doordat dit nieuws zeer veel gelezen werd op Veeteelt.nl. Lees het item hier.

DOC stapt uit ZuivelNL

Eind november werd ook bekend dat DOC-voorzitter Arjan Schimmel uit het bestuur van ZuivelNL stapte. De actie was tekenend voor de ingewikkelde belangen in de sector, die speelden rondom de totstandkoming van het zuivelplan. Het nieuwsbericht sloot de top vijf van best bekeken berichten op Veeteelt.nl.

0 reacties

donderdag, 29 december, 2016

Noord-Nederland in greep van ijzel

Zeven vragen over fosfaatrechten

Liters boven 2015 nog nauwelijks uitbetaald

DOC stapt uit ZuivelNL

0 reacties

REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.