Maatschappelijke waardering melkveehouderij onder druk


De melkveehouderij behoort tot de beter gewaardeerde bedrijfstakken
maandag, 4 september, 2017

Het draagvlak voor de melkveehouderij in de Nederlandse samenleving is goed, maar staat de laatste jaren wel onder druk.

Dit blijkt uit onderzoek onder meer dan 3000 Nederlanders, uitgevoerd door Wageningen Economic Research.

Niet uitgesproken positief

In opdracht van de ‘topsector Agri en Food’ wordt sinds 2012 structureel onderzoek gedaan naar de maatschappelijke waardering voor de landbouw en levensmiddelensector. Uitgedrukt op een schaal van 1 tot 7 scoorde de melkveehouderij in 2016 gemiddeld een maatschappelijke waardering van 5,11. Dit is iets boven het midden van de schaal, ofwel licht positief.  

‘Burgers staan over het algemeen niet negatief tegenover de melkveehouderij, maar ook niet uitgesproken positief’, concludeert onderzoekster Marleen Onwezen. Sinds 2012 is de algemene waardering voor de melkveehouderij licht gedaald. Ook op de onderliggende aspecten reputatie, vertrouwen en emoties staan de cijfers onder druk.

Vergelijkbaar met supermarkten

De maatschappelijke waardering voor de melkveehouderij ligt op eenzelfde niveau als die voor de akker- en tuinbouw, maar is duidelijk hoger dan die voor de varkens- en pluimveehouderij. Als een vergelijking wordt gemaakt met bedrijfstakken buiten de landbouw, dan hoort de melkveehouderij nog altijd tot de maatschappelijk beter gewaardeerde sectoren met een score die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld supermarkten, horeca en informatietechnologie.

In het eerste septembernummer besteedt Veeteelt uitgebreid aandacht aan het thema maatschappelijke waardering. De nieuwe Veeteelt valt vanaf aanstaande donderdag in de brievenbus.


0 reacties

De melkveehouderij behoort tot de beter gewaardeerde bedrijfstakken
maandag, 4 september, 2017

Het draagvlak voor de melkveehouderij in de Nederlandse samenleving is goed, maar staat de laatste jaren wel onder druk.

Dit blijkt uit onderzoek onder meer dan 3000 Nederlanders, uitgevoerd door Wageningen Economic Research.

Niet uitgesproken positief

In opdracht van de ‘topsector Agri en Food’ wordt sinds 2012 structureel onderzoek gedaan naar de maatschappelijke waardering voor de landbouw en levensmiddelensector. Uitgedrukt op een schaal van 1 tot 7 scoorde de melkveehouderij in 2016 gemiddeld een maatschappelijke waardering van 5,11. Dit is iets boven het midden van de schaal, ofwel licht positief.  

‘Burgers staan over het algemeen niet negatief tegenover de melkveehouderij, maar ook niet uitgesproken positief’, concludeert onderzoekster Marleen Onwezen. Sinds 2012 is de algemene waardering voor de melkveehouderij licht gedaald. Ook op de onderliggende aspecten reputatie, vertrouwen en emoties staan de cijfers onder druk.

Vergelijkbaar met supermarkten

De maatschappelijke waardering voor de melkveehouderij ligt op eenzelfde niveau als die voor de akker- en tuinbouw, maar is duidelijk hoger dan die voor de varkens- en pluimveehouderij. Als een vergelijking wordt gemaakt met bedrijfstakken buiten de landbouw, dan hoort de melkveehouderij nog altijd tot de maatschappelijk beter gewaardeerde sectoren met een score die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld supermarkten, horeca en informatietechnologie.

In het eerste septembernummer besteedt Veeteelt uitgebreid aandacht aan het thema maatschappelijke waardering. De nieuwe Veeteelt valt vanaf aanstaande donderdag in de brievenbus.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.