'Sector versterkt zelf romantisch beeld van boerenbedrijf'


Het romantische beeld van de sector wordt volgens Joris Lohman opgedrongen door de media
vrijdag, 7 februari, 2014

Het romantische beeld dat mensen uit de stad van het boerenbedrijf hebben, wordt deels versterkt door de agrarische sector zelf.

Dat zegt Joris Lohman, directeur van jongerenbeweging Youth Food Movement (YFM), in een interview in Veeteelt. YFM organiseert debatten en evenementen om aandacht te vragen voor een eerlijke voedselproductie en voedselverspilling.

Lohman: 'Voor stadsmensen betekent biologisch automatisch gezond en duurzaam, een melkrobot vindt men eng. Dat romantische beeld wordt ons opgedrongen door de media. De agrarische sector versterkt dit zelf ook. FrieslandCampina heeft reclamespotjes met een blije boer die tussen zijn blije koeien loopt en vertelt hoe goed zijn koeien het hebben.'

Afstand tussen boer en burger

Volgens Lohman is het geschetste plaatje geen vast gegeven. 'Binnen de sector bestaat veel verscheidenheid en dat moet je de consument wel vertellen.' Volgens Lohman creëren de vele schakels in de voedselketen echter letterlijk afstand tussen boer en burger. 'De boer praat niet meer met de burger en de burger niet meer met de boer. Wij willen met YFM de dialoog weer opzoeken.' Doel van de hernieuwde aandacht voor voedsel is dat mensen voedsel opnieuw leren waarderen, aldus Lohman.

Lees het hele interview met Joris Lohman in het eerste februarinummer van Veeteelt, dat deze week bij abonnees op de mat valt.


0 reacties

Het romantische beeld van de sector wordt volgens Joris Lohman opgedrongen door de media
vrijdag, 7 februari, 2014

Het romantische beeld dat mensen uit de stad van het boerenbedrijf hebben, wordt deels versterkt door de agrarische sector zelf.

Dat zegt Joris Lohman, directeur van jongerenbeweging Youth Food Movement (YFM), in een interview in Veeteelt. YFM organiseert debatten en evenementen om aandacht te vragen voor een eerlijke voedselproductie en voedselverspilling.

Lohman: 'Voor stadsmensen betekent biologisch automatisch gezond en duurzaam, een melkrobot vindt men eng. Dat romantische beeld wordt ons opgedrongen door de media. De agrarische sector versterkt dit zelf ook. FrieslandCampina heeft reclamespotjes met een blije boer die tussen zijn blije koeien loopt en vertelt hoe goed zijn koeien het hebben.'

Afstand tussen boer en burger

Volgens Lohman is het geschetste plaatje geen vast gegeven. 'Binnen de sector bestaat veel verscheidenheid en dat moet je de consument wel vertellen.' Volgens Lohman creëren de vele schakels in de voedselketen echter letterlijk afstand tussen boer en burger. 'De boer praat niet meer met de burger en de burger niet meer met de boer. Wij willen met YFM de dialoog weer opzoeken.' Doel van de hernieuwde aandacht voor voedsel is dat mensen voedsel opnieuw leren waarderen, aldus Lohman.

Lees het hele interview met Joris Lohman in het eerste februarinummer van Veeteelt, dat deze week bij abonnees op de mat valt.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.