Denkoefening: hoe zet je melk af als het bedrijf groeit?


Belgisch zuivellandschap in verandering
vrijdag, 19 april, 2013

Enkele weken geleden werd in Vlaanderen bekend dat twee grote zuivelpartijen melk niet langer zomaar ophalen. De Belgische melkveehouderij was in rep en roer.
Als melkveehouder sta je er weinig bij stil: dat de melk van koeien zomaar om de twee tot drie dagen van het erf wordt weggehaald door de afnemer. Vaak gaat het om een jarenlange vertrouwensband tussen veehouder en melkfabriek. Het leeghalen van de melktank (door?) past in de routine van de dagen op een melkveebedrijf.

Exponentiële groei Vlaamse bedrijven

Richting het postquotumtijdperk is in de Vlaamse melkveesector een enorme melkijver ontstaan. Er zijn minder bedrijven die meer koeien melken. De Belgische melkproductie noteert groeicijfers die voor de afgelopen zes jaar de tien procent ruim overstijgen. Het doorsnee melkveebedrijf is met 44 procent gegroeid.

Vrije markt

In de nasleep van het quotumtijdperk met beperkte groeimogelijkheden is het voor de ondernemer een uitdaging om de nieuwe – vaak exponentiële – groei van zijn bedrijf te laten rijmen met bijvoorbeeld de factoren arbeid, grond en kapitaal. En hoe zet je de melk af? Het lijkt of binnen het quotumtijdperk iedereen is in slaap gewiegd wanneer het over de afzet van die melk gaat. In een vrije markt gaan immers heel wat meer zaken spelen.

Melkafzet in Europese context

Dat er ruimte is voor meer melk, mag blijken uit mondiale consumptiepatronen voor zuivel. Hoe die meer geproduceerde melk zijn weg vindt naar de markt is nog de vraag. Het is een denkoefening die bij de zuivelfabrieken alvast in volle gang is. Maar het is ook aan de melkveehouder om die denkoefening over melkafzet in zijn bedrijfsontwikkeling mee te nemen in de vernieuwde Europese context.

 



Belgisch zuivellandschap in verandering
vrijdag, 19 april, 2013

Enkele weken geleden werd in Vlaanderen bekend dat twee grote zuivelpartijen melk niet langer zomaar ophalen. De Belgische melkveehouderij was in rep en roer.
Als melkveehouder sta je er weinig bij stil: dat de melk van koeien zomaar om de twee tot drie dagen van het erf wordt weggehaald door de afnemer. Vaak gaat het om een jarenlange vertrouwensband tussen veehouder en melkfabriek. Het leeghalen van de melktank (door?) past in de routine van de dagen op een melkveebedrijf.

Exponentiële groei Vlaamse bedrijven

Richting het postquotumtijdperk is in de Vlaamse melkveesector een enorme melkijver ontstaan. Er zijn minder bedrijven die meer koeien melken. De Belgische melkproductie noteert groeicijfers die voor de afgelopen zes jaar de tien procent ruim overstijgen. Het doorsnee melkveebedrijf is met 44 procent gegroeid.

Vrije markt

In de nasleep van het quotumtijdperk met beperkte groeimogelijkheden is het voor de ondernemer een uitdaging om de nieuwe – vaak exponentiële – groei van zijn bedrijf te laten rijmen met bijvoorbeeld de factoren arbeid, grond en kapitaal. En hoe zet je de melk af? Het lijkt of binnen het quotumtijdperk iedereen is in slaap gewiegd wanneer het over de afzet van die melk gaat. In een vrije markt gaan immers heel wat meer zaken spelen.

Melkafzet in Europese context

Dat er ruimte is voor meer melk, mag blijken uit mondiale consumptiepatronen voor zuivel. Hoe die meer geproduceerde melk zijn weg vindt naar de markt is nog de vraag. Het is een denkoefening die bij de zuivelfabrieken alvast in volle gang is. Maar het is ook aan de melkveehouder om die denkoefening over melkafzet in zijn bedrijfsontwikkeling mee te nemen in de vernieuwde Europese context.

 



Reacties

Eigenlijk is het wel gek Annelies, dat in Belgie contracten tussen leveranciers en fabrieken worden ontbonden, terwijl in Nederland de strijd om de melkleverancier nu wel echt begonnen lijkt. Zo zorgt de planning van de bouw van de fabriek van A-Ware voor onrust bij FrieslandCampina, net nu ook zij volop geinvesteerd hebben in extra cappaciteit. En zo zijn er wel meer nederlandse zuivelfabrieken die de capaciteit hebben vergroot. Wat maakt nu eigenlijk het verschil met Belgie? Het lijkt erop dat wanneer je in Belgie geen cooperatielid bent, je aan de grillen van de markt bent overgeleverd.

REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.