Vliegveldgras weert vogels van Lelystad Airport


Boeren voeren het onderhoud uit van het grasland rondom de start- en landingsbanen
dinsdag, 12 september, 2017

Boeren uit de omgeving van ‘Lelystad Airport’ gaan het onderhoud uitvoeren van het grasland rondom de nieuw aan te leggen start- en landingsbanen.

De ondernemers, die zich hebben verenigd in ‘Stichting de Lelystadse Boer’, hebben hiervoor onlangs een contract voor vijftien jaar ondertekend met de aannemer van het vliegveld.

Niet voor voederwinning

‘Vanwege de weersomstandigheden ligt het werk nu stil, maar we waren al druk bezig met klaarleggen en inzaaien van vijftig hectare’, vertelt Heike Wiersema, akkerbouwer en bestuurslid van de stichting. Het gras zal door middel van klepelmaaien kort worden gehouden. Het is niet bestemd voor de voederwinning.

Rietzwenk en ruwe smele

Het grasland wordt ingezaaid met een speciaal vliegveldmengsel dat vogels weert. ‘Op Schiphol hebben we proeven gedaan om te achterhalen welke grassoorten het minst aantrekkelijk zijn voor vogels’, vertelt Jan van den Boom van leverancier Barenbrug. ‘Dit heeft geresulteerd in een mengsel van rietzwenk en ruwe smele. Ganzen vinden deze grassoorten niet lekker en zullen daardoor niet op het vliegveld komen fourageren’, legt hij uit.

Blad als schuurpapier

Ook voor roofvogels en weidevogels wordt het grasland rondom het vliegveld bewust zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt. ‘De onderkant van het blad van de ruwe smele voelt als schuurpapier. Dit weert kleine zoogdieren en daarmee ook roofvogels’, legt Van den Boom uit.

Door het gewas in het voorjaar kort te houden zullen weidevogels er niet gaan nestelen. ‘Bovendien heeft het rietzwenk een steile bladstand, waardoor vogels het gras niet plat kunnen drukken. Dit platdrukken doen ze om hun natuurlijke vijanden in de gaten te kunnen houden als ze zich verschuilen. Als ze dit niet meer kunnen, voelen de vogels zich niet veilig en zullen ze een andere plek kiezen om neer te strijken’, aldus de specialist, die aangeeft dat het vliegtuigmengsel inmiddels wordt toegepast op vliegvelden in heel Europa.


0 reacties

Boeren voeren het onderhoud uit van het grasland rondom de start- en landingsbanen
dinsdag, 12 september, 2017

Boeren uit de omgeving van ‘Lelystad Airport’ gaan het onderhoud uitvoeren van het grasland rondom de nieuw aan te leggen start- en landingsbanen.

De ondernemers, die zich hebben verenigd in ‘Stichting de Lelystadse Boer’, hebben hiervoor onlangs een contract voor vijftien jaar ondertekend met de aannemer van het vliegveld.

Niet voor voederwinning

‘Vanwege de weersomstandigheden ligt het werk nu stil, maar we waren al druk bezig met klaarleggen en inzaaien van vijftig hectare’, vertelt Heike Wiersema, akkerbouwer en bestuurslid van de stichting. Het gras zal door middel van klepelmaaien kort worden gehouden. Het is niet bestemd voor de voederwinning.

Rietzwenk en ruwe smele

Het grasland wordt ingezaaid met een speciaal vliegveldmengsel dat vogels weert. ‘Op Schiphol hebben we proeven gedaan om te achterhalen welke grassoorten het minst aantrekkelijk zijn voor vogels’, vertelt Jan van den Boom van leverancier Barenbrug. ‘Dit heeft geresulteerd in een mengsel van rietzwenk en ruwe smele. Ganzen vinden deze grassoorten niet lekker en zullen daardoor niet op het vliegveld komen fourageren’, legt hij uit.

Blad als schuurpapier

Ook voor roofvogels en weidevogels wordt het grasland rondom het vliegveld bewust zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt. ‘De onderkant van het blad van de ruwe smele voelt als schuurpapier. Dit weert kleine zoogdieren en daarmee ook roofvogels’, legt Van den Boom uit.

Door het gewas in het voorjaar kort te houden zullen weidevogels er niet gaan nestelen. ‘Bovendien heeft het rietzwenk een steile bladstand, waardoor vogels het gras niet plat kunnen drukken. Dit platdrukken doen ze om hun natuurlijke vijanden in de gaten te kunnen houden als ze zich verschuilen. Als ze dit niet meer kunnen, voelen de vogels zich niet veilig en zullen ze een andere plek kiezen om neer te strijken’, aldus de specialist, die aangeeft dat het vliegtuigmengsel inmiddels wordt toegepast op vliegvelden in heel Europa.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.