‘Weglaten weidegang zet exportpositie op het spel’


Cees 't Hart: 'Weidegang is gekoppeld aan de beleving van natuurlijke zuivel, en niet alleen in West-Europa' (Foto: FrieslandCampina)
dinsdag, 9 september, 2014

Het stimuleren van weidegang door de zuivelindustrie is meer dan een regionaal maatschappelijk vraagstuk, zo stelt FrieslandCampina-topman Cees 't Hart.

‘Het is een deel van het onderscheidend imago dat FrieslandCampina wil koesteren. Als je weidegang weglaat, zet je op termijn je exportpositie op het spel’, zo vertelt 't Hart in VeeteeltGRAS, de bijlage over graslandmanagement van Veeteelt.

‘Weidegang is gekoppeld aan de beleving van natuurlijke zuivel, en niet alleen in West-Europa. We laten in onze commerciële uitingen beelden zien van grazende koeien in Nederland. Als je die beelden laat zien, mag het natuurlijk geen sprookje zijn, je moet integer zijn.’

Half miljard omzet door duurzaamheid

’t Hart geeft aan dat weidegang bewust onderdeel uitmaakt van het vernieuwde kwaliteits- en duurzaamheidsprogrogramma Foqus Planet. ‘We merken dat klanten voor ons kiezen en bereid zijn iets meer te betalen vanwege dit programma. Meer dan een half miljard van de omzet is inmiddels te danken aan duurzaamheid.’

Het volledige interview met Cees ’t Hart is te lezen in VeeteeltGRAS, dat donderdag bij alle lezers van Veeteelt op de deurmat valt.


2 reacties

Cees 't Hart: 'Weidegang is gekoppeld aan de beleving van natuurlijke zuivel, en niet alleen in West-Europa' (Foto: FrieslandCampina)
dinsdag, 9 september, 2014

Het stimuleren van weidegang door de zuivelindustrie is meer dan een regionaal maatschappelijk vraagstuk, zo stelt FrieslandCampina-topman Cees 't Hart.

‘Het is een deel van het onderscheidend imago dat FrieslandCampina wil koesteren. Als je weidegang weglaat, zet je op termijn je exportpositie op het spel’, zo vertelt 't Hart in VeeteeltGRAS, de bijlage over graslandmanagement van Veeteelt.

‘Weidegang is gekoppeld aan de beleving van natuurlijke zuivel, en niet alleen in West-Europa. We laten in onze commerciële uitingen beelden zien van grazende koeien in Nederland. Als je die beelden laat zien, mag het natuurlijk geen sprookje zijn, je moet integer zijn.’

Half miljard omzet door duurzaamheid

’t Hart geeft aan dat weidegang bewust onderdeel uitmaakt van het vernieuwde kwaliteits- en duurzaamheidsprogrogramma Foqus Planet. ‘We merken dat klanten voor ons kiezen en bereid zijn iets meer te betalen vanwege dit programma. Meer dan een half miljard van de omzet is inmiddels te danken aan duurzaamheid.’

Het volledige interview met Cees ’t Hart is te lezen in VeeteeltGRAS, dat donderdag bij alle lezers van Veeteelt op de deurmat valt.

2 reacties


Reacties

Het lijkt erop dat er nog steeds niet begrepen wordt wat reageerders op vergaderingen bedoelen. Natuurlijk zijn ze voor weidegang en stimuleren met premie is prima voor de beleving. Maar het opnemen in welzijnseisen alsof permanent opstallen minder goed is voor de dieren is zeer zeker niet waar, ook wordt hierover door deskundigen zoals veeartsen en veevoedingsdeskundigen heel anders gesproken. Het opnemen wordt echter wel aangegrepen door anti-dier bewegingen, wat dus op den duur nog weleens tegen ons gekeerd kan worden, aangezien de weidegang voor premie maar een twaalfde deel van het jaar omvat.

Het wordt hoog tijd dat Cees t'Hart eens wat meer naar zijn eigen bedrijfsvoering kijkt in plaats van steeds maar weer in de richting van de producent te wijzen .Er wordt op dit moment een record melkprijs uitbetaald volgens t'Hart . Hij is blijkbaar het gevoel met de achterban verloren . De nieuwste Lei cijfers tonen ook duidelijk aan dat de opbrengstprijs te laag is om berekende rente en berekende arbeid te compenseren. Volgens mij is dit de afgelopen dertig jaar altijd al het geval . Het gevolg is dat een ondernemer hier op inspeelt door nog efficiënter en grootschaliger te werken . Het gevolg is wel dat dit ten koste gaat van nostalgie . Grolsch laat in zijn reclame ook een nostalgische oude brouwerij zien maar produceert in een hypermoderne fabriek . Zo misleidend is reclame . De prijsvorming van de grondstof melk is eerder aan te merken als een negatieve kartelvorming door uit te betalen wat de grootste fabrieken in Europa uitbetalen ( deze doen het toch altijd slechter dan Friesland Campina )het is vervolgens voor de retailer heel makkelijk te berekenen wat de prijs voor het eindproduct mag gaan kosten . En zo doen ze het ook . Durf in je uitbetalingsprijs de kostenstijgingen door te berekenen van de producent . Zeker de Milieu en welzijnskosten maar ook andere kosten . Ik denk dat de consument dan heel anders tegen de sector aankijkt dan nu het geval is . We leveren als sector een product van het allerhoogste niveau ter wereld , benut dat maar eens wat beter uit .

REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.